HazMatCat
Laatste Update: 7 juni 2017

COMPOST

Compost is organisch materiaal dat is vergaan en wordt gebruikt als bodem- verbeteraar. Tijdens de vorming van compost kunnen rottingsgassen ontstaan, zowel in het vaste materiaal als in de vloeistof (“percolaat”) die uit de compost vrijkomt. Ook met deze gassen gebeuren ernstige ongelukken...

Ierland, Swanlinbar: op  8 augustus 2005 raakte een 14-jarige Litouwse student, die op vakantie was bij zijn in Ierland werkende moeder, bewusteloos tijdens het overscheppen van  rottende compost op een aanhanger. Dit vond plaats in de buitenlucht! Na drie weken in coma te hebben gelegen overleed de jongen. Onderzoek wees uit dat H2S-vergiftiging de doodsoorzaak was.

De Ierse vakorganisatie van paddenstoeltelers liet naar aanleiding van dit tragische ongeval een onderzoek uitvoeren naar de H2S-gevaren van oude champignoncompost:http://www.themushroompeople.com/showArticle.asp?id=4188. In het kader van dit onderzoek zijn o.a. metingen gedaan naast en in de cabine van een trekker die oude compost gereed maakte voor uitrijden op het land. Een situatie die vergelijkbaar is met het mixen van mest. De meetwaarden bleken onverwacht hoog, zelfs ín de gesloten cabine!

Canada, Langley: op  5 september 2008 wilden medewerkers van een bedrijf dat compost maakt voor de paddenstoelenteelt een verstopping opheffen in een leiding. Deze leiding voerde voedingswater aan voor nieuwe compost. Hij was verstopt geraakt door stro en ander organisch materiaal. Toen een medewerker met moeite een deel van de verstopping uit de leiding had weten te verwijderen, kwam er H2S vrij, waardoor de man bewusteloos raakte en voorover viel in een laag water. Bij een poging hem te redden, raakten meerdere collega’s bewusteloos. Drie mannen overleden, 2 raakten blijvend gehandicapt door zwaar hersenletsel.

Een Canadese nieuwszender maakte een korte reportage van het ongeval in verband met de rechtszaak tegen de eigenaar van het bedrijf. http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/families-hear-details-of-mushroom-farm-deaths-1.1080612. De Canadese Arbeidsinspectie maakte een animatie van het ongeval:https://www.youtube.com/watch?v=L4-G08myaz4.

USA, Lamont: op  12 oktober 2011 ging een 16-jarige medewerker van een composteringsbedrijf het regenwaterriool in om dit schoon te maken. In de afvoer bevond zich behalve regenwater ook  percolaatwater: uitloopwater van compost. Hieruit kwam zoveel H 2S vrij, dat de jongen bewusteloos raakte. Zijn 22-jarige broer schoot hem te hulp en raakte ook bewusteloos. Een derde persoon werd reeds boven bij het mangat onwel, maar wist nog wel de hulpdiensten te waarschuwen. Beide broers overleden ten gevolge van  H2S-vergiftiging.  Een lokale nieuwszender maakte een animatie van het ongeval: https://www.youtube.com/watch?v=jGImvYPs8hI 

Italië, Aprilia: op 7 juli 2014 waren 2 chauffeurs bezig, percolaatwater van een coomposteringsbedrijf over te pompen in een tankwagen, zodat het elders kon worden verwerkt. Om onbekende reden hebben zij een deksel bovenop de tankwagen geopend. Door de grote hoeveelheid H2S die daarbij vrijkwam, overleden beide mannen direct. De ene werd gevonden bovenop de tankwagen. Zijn collega was van de tank gevallen en lag dood op de grond naast het voertuig.